Perkara Orientasi Seksual

Belakangan ini sedang ramai sekali di media sosial mengenai suatu isu yang terdengar menarik. Isu LGBT alias lesbian, gay, bisexual, dan transgender. Hampir semua orang, dari yang tadinya nggak pernah peduli perihal isu seperti ini, sampai yang memang, istilahnya sih, mungkin ya, aktivis LGBT, membahas isu ini secara serius.

Saya sih, setiap melihat pos mengenai hal ini, hanya bisa baca sambil menggelengkan kepala. Lha, gimana mau nggak menggelengkan kepala? Wong orang serius banget membahas isu ini. Ada yang bawa ayat kitab suci lah, ada yang memberi telaah lain mengenai kitab suci lah, ada yang cerita pengalaman punya temen homo lah.

Bukan masalah apa-apa. Bukannya saya mau mendukung LGBT sebaiknya legal atau apa. Bukannya saya mau ikutan nimbrung membahas mengenai dosa LGBT itu apa. Tapi saya cuma pengen bilang: kenapa sih pada ribut ribut ngurusin urusan kelamin orang?

Ya kan? LGBT itu kan urusan kelamin. Urusan orang mau berbuat apa sama mereka punya kelamin. Mau dicobain ke yang pas, atau yang bentuknya sama, atau cobain semua, atau bahkan mau minta ganti.

Kenapa sih, ribut banget ngurusin kelamin orang? Mending juga urusin deh, kelamin masing-masing. Udah bersih belum? Udah sehat belum? Udah dijaga belum? Udah digunakan sesuai fungsinya belum? Ngapain ngurusin kelamin orang lain? Buat apa? Bakal ngapain? Bakal apaan? Meh ngopo?

Ya sebenernya lebih nggak berguna lagi pos saya ini sih. Ngapain juga ngurusin orang yang ngurusin urusan kelamin orang.

Twitter Timeline: Chronological vs Algorithmic?

The past few days, there was a lot of discussion happened on Twitter. It was regarding one thing: Twitter is going to change the reverse chronological timeline to an algorithmic one. There were some heated discussions, and hashtag #RIPTwitter actually made it to one of the trending topics.

It was clear to see that most Twitter users disagree with the idea of the timeline change.

One of the most popular opinions was: Twitter is changing to be like Facebook, and Twitter users don’t like Facebook. (It’s true that Facebook has indeed applied the algorithmic timeline for a while now on their News Feed.)

Selection_021

Facebook’s News Feed’s options

I, on the other hand, am actually more on the curious side on the whole matter. I have been using Twitter since 2009, and I am the kind of person who care more about what she tweets than what she sees on her timeline. Although lately, I have started to complain a lot about the content I see on my timeline.

So, instead of jumping into discussions where I was quite sure I’d get cornered while I’m just being curious, I look for articles that talk about this matter. I look for the ones who cover more on the explanation of the change rather than about what people think about it.

Then, I found this article from The Verge. I will write the conclusion I made after reading that article, but I suggest you to read the article carefully yourself.

According to that article, the algorithmic timeline Twitter is going to roll out is the expanded version of “While you were away…” feature. The feature that has been around for a year or so. User will be able to get the old-style reverse chronological timeline by refreshing the page.

This feature has also been tested on some users, with two of them (at least the ones who talked to The Verge) shared that it’s a little bit weird to see Twitter timeline becoming algorithmic instead of the usual reverse chronological. We can easily lose context (in case of live tweeting) and if there’s conversations, we can’t follow them as easily.

These opinions, for me, don’t make it seem like the change is scary or even irritable. We can easily open a user’s profile to see in a reverse chronological order on what they are currently tweeting about. Also, if the user is smartly using Twitter’s reply button on producing the live tweet, it can easily be followed because Twitter has this feature that let user see replies of a tweet. This can be the answer for the inability to follow conversations as well! See? It’s actually pretty neat!

Another article that I found was this one written on Wired. It basically talked about the same thing. That the algorithmic timeline wasn’t something to be scared of (or despised) because it had actually been around for a year and people didn’t seem to complain a lot. It can even be opted out if a user feel that they don’t want the feature at all.

Don’t it just make you start to think that all the arguments and opinions people throwing on Twitter are for nothing?

Although, because of the amount of negative comments that showed up rapidly, Twitter’s CEO, Jack Dorsey, decided that he had to have a say on the matter to calm people down in his brief series of tweets.

So, I think my curiosity paid off. As I expected before, Twitter’s decision to roll out an algorithmic timeline wasn’t really something that would ruin anyone’s user experience on Twitter. That is, if we’re willing to change and adapt to it.

Because, let’s be realistic. Twitter is a company, and they have to make money to keep their business going. Being a Twitter user for years just mean that we have to adapt to whatever change they throw at their users. Or at least that is what I’m going to do. I have been using Twitter since 2009, I have three personal Twitter accounts for different purposes, and I am not going to stop using Twitter anytime soon. Simply because I can’t find what Twitter offers anywhere else.

P.S. I took some snippets from the Wired article. I thought I can somehow incorporate them on my essay, but I failed, clearly. Because writing is hard. But here you go.

Selection_028

A power user or experienced user is a computer user who uses advanced features of computer hardware, operating systems, programs, or web sites which are not used by the average userWikipedia

Selection_029

Look, aren’t we all just getting a little too sentimentally carried away with all those changes happening?

 

P.P.S. I am aware that Jack Dorsey’s tweets I embedded above also got some negative comments from people. Basically, complaining about how “While you were away…” feature doesn’t do quite well. In short, the algorithm is still not as powerful as a user would expect from Twitter. Oh well, give the company a break, will you? Creating algorithm on users’ interest combined with other factor such as when the user usually goes online and such isn’t as easy as making your dinner (not that I’m saying that your dinner is easy to make, hey, I might not be able to cook it either! But you get the point). It will get better, I believe, because the developers on Twitter aren’t simply Twitter developers for nothing.

Deadline or Dateline

Okay, so, I know I haven’t posted anything in here for a while. In which ‘a while’ actually means ‘a gazillion years’, in which actually mean for a quite long period of time. But I’m not going to talk about it now. I don’t want to talk about it at all, actually. Because as you guys might have seen it, I only update this blog whenever I feel like it.

So, this time. I’m going to talk about exactly what I wrote on the title.

It’s about deadline. And dateline. And how so many people have mistaken them.

Okay. Maybe not that many of people. But I see this quite a lot and this just bugged me so much that I finally feel the urge to write this down.

Because I’m that kind of jerk, you see. I write this down on my blog instead of telling the people directly.

Let’s start with the definition. As many of you know, I’m not from language or literary major, so I put my trust in Google to define things for me.

Copied and pasted directly from my Google result of define: deadline.

dead·line
ˈdedˌlīn/

noun

  1. the latest time or date by which something should be completed.
    “the deadline for submissions is February 5th”
    synonyms: time limit, limit, finishing date, target date, cutoff point

    “the deadline for manuscript submissions is February 14”
  2. historical
    a line drawn around a prison beyond which prisoners were liable to be shot.

And then copied and pasted directly from my Google result of define: dateline.

date·line
ˈdātlīn/
noun
1. a line at the head of a dispatch or special article in a newspaper showing the date and place of writing.
verb
1. mark (a dispatch or article) with a dateline.

See the difference? Do I need to highlight it again?

Fine.

Deadline: the latest time or date by which something should be completed.

Dateline: a line at the head of a dispatch or special article in a newspaper showing the date and place of writing.

That’s it? So deadline is actually the date on which if you pass it, you’ll die. Meanwhile, dateline, is something that is a line consisted of date. So when we want to use it to call a certain time when something has to be done, we use deadline, and when we want to mark a certain time of something, we use dateline.

Wait, that actually made me a bit confused.

Alright probably this Wikipedia article about dateline might help you better.

Scarred

First up, I’m sorry for the gloomy post title. I know I shouldn’t post gloomy things here, but I promise you, it’s not as gloomy as the post title. Or maybe it is, though. It depends on how you would interpret it anyway.

Second, hello, WordPress, I’m back! I’m sorry for abandoning you for a long time. No excuse, really, it’s between I’m to lazy to write anything serious and I haven’t been involving myself in interesting or exciting matters lately. Or rather, I was busy leading more than one lives, yeah, but I’ll not tell you about that here.

Okay. So, what’s up? I would just go straight up and tell you, I just had an experience that shattered and scarred my whole being and existence as a human. I think you’ll already know that I’m a visual person and mostly I will have this experience after I watch a movie. So, what movie did I watch this time?

The movie is Lucy. You know, a movie where Scarlett Johansson and Morgan Freeman are the lead roles. Just go Google it. But really, I won’t give you too much information because I’m pretty sure it won’t be interesting for most of you. It wasn’t that interesting for me too. I just went because my friends asked me to. And because there’s a buy 1 get 1 free promo.

As usual, I’m not the type of people who watches movie trailers because nowadays those trailers shows too much of the movie story line we have nothing to be surprised on while actually watching it. So I didn’t go look for this movie’s trailer. I had no idea what the movie is about except that Scarlett Johansson is the main actress. My mind was alerted when I watched the movie poster before get into the studio.

Actually, my mind was alerted already because of the friends I went to watch the movie with. But well, I won’t talk about it here.

So, Lucy was telling us a story about someone, a nobody, they didn’t even bother to give us what’s the background of that person, named Lucy (of course). Lucy here had an experience of being able to control 100% of her brain’s capacity. For those of you who don’t know yet, there’s a myth that we normal humans are only able to control 10% of our brain’s capacity (1).

The movie showed me about what will happen if someone has that ability. That was what gave me the experience that shattered and scarred me. I don’t want to have that ability, but I understand completely now about what people are talking about when they talk about ‘what is your purpose in life?’.

This movie was able to tell me that, to follow passion and desire as a human is a waste of time. It wasn’t what we were build for. It wasn’t why we existed in the world. We have very limited time to fulfill our duty in this world, so really, chasing passion and desire are a waste of time. Duty? What duty? Who gives us the duty? You want my answer? Well, it will be, I don’t know. I don’t know what or who give(s) us the duty, I don’t know what or who use(s) us as tools. But really, does it really matter?

I observed that humans tend to look for a subject. Who did this, who did that, who is this, who is that. But really, does it really matter? Because honestly, with this limited capacity of brain and limited ability to use it, I agree with the thought that said, “the last person on earth who remember you will die anyway when the world ends”. Indeed, the last person on earth who remember you will die anyway.

But let’s imagine this. You make the world as a better place to live. You take care of it, nurture it, you keep records of what’s going on while you’re alive, you take note of what will be good and what will be bad, keep them, then pass it to other people who will continue living after you die. That people continue what you’ve done, improve what can be improved, stop doing whatever unnecessary, and pass it on. When the cycle continues, earth will really be a better place to live, don’t you think? And when everybody does it, it won’t really matter who does what, right? What matter is world is a better place to live and it keeps getting better.

I think it’s not that hard, but the fact that we’re heading to the direction where we destroy the earth more than we’re making it a better place to live shows otherwise. That’s what scarred me the most.

And of course, that all I do is just talk about it instead of actually acting on it.

 

(1) I tried to Google it, but apparently since it’s a myth it has no exact origin. But here are some articles which say that it’s a myth

Sedikit Tentang Indonesia

Tulisan ini hanya hasil pemikiran saya sendiri yang berupa opini. Banyak hal yang mungkin terbaca seperti fakta, tapi sebenarnya saya sama sekali tidak melakukan riset apapun saat membuat tulisan ini. Semua yang saya tulis di sini adalah opini. Jika ada yang memang salah atau menyinggung, mari kita diskusikan bersama di kolom komentar.

Saya sedang menunggu program tugas akhir saya mencari data saat saya akhirnya memutuskan untuk makan siang. Sebelum makan, saya melihat apa yang menarik di newsfeed Facebook saya. Lalu saya menemukan ada teman Facebook saya yang membagi link ini. Isinya adalah mengenai rencana Soekarno terhadap pengelolaan seluruh wilayah Indonesia. Rencana ini, sayangnya, tidak bisa diwujudkan karena Soeharto, yang kemudian memerintah, tidak melanjutkan rencana tersebut.

Saat membaca, banyak pertanyaan yang timbul dalam otak saya. Salah satunya adalah, “Presiden Indonesia setelah Soeharto harusnya sudah membaca ini sebelumnya kan?”. Pertanyaan yang kemudian ditanggapi dengan pertanyaan lain, “Jika memang sudah, lantas mengapa tidak ada yang berusaha mewujudkan hal ini?”. Terus saya berpikir hingga akhirnya muncul sebuah jawaban bahwa memang sudah terlambat untuk mewujudkan rencana itu.

Masa pemerintahan Soeharto yang mencapai 30 tahun lebih di Indonesia membawa banyak sekali pengaruh yang tidak bisa semuanya dibilang baik. Bukan hal mudah tentunya untuk mengubah sesuatu yang sudah dibangun selama 30 tahun. Kalaupun bisa, paling perubahan yang ditimbulkan hanya pada bagian-bagian tertentu saja dan belum menyeluruh. Soeharto memerintah selama 30 tahun saat Indonesia sedang berkembang, kurang lebih 20 tahun setelah kemerdekaan. Jika negara dianggap sama dengan manusia, maka masa-masa itu adalah masa emas untuk menentukan masa depan. Begitu pemerintahan Soeharto berakhir, harusnya Indonesia sudah mapan, atau jatuh terpuruk. Sayangnya kita menuju yang kedua.

Kembali pada analogi negara dengan manusia, sekarang usia Indonesia sudah lewat 68 tahun, sudah tua dan saatnya beristirahat. Tapi karena kelakuan buruknya selama usia 20an, penyakitnya muncul di mana-mana. Salah satu gejalanya adalah makin banyak pejabat yang tertangkap korupsi. Belum lagi masalah masyarakatnya yang masih banyak yang kurang berpendidikan, yang salah satunya disebabkan oleh tidak meratanya pendidikan di Indonesia.

Untungnya, negara tidak serapuh manusia. Seperti halnya benda buatan manusia yang lain, masa hidup suatu negara ya manusia yang mengaturnya yang menentukan. Enaknya, negara tidak seperti manusia, saat ada satu hal yang bermasalah, bisa dengan mudah (tidak semudah itu sih) diganti dengan yang lebih baik agar negara tidak mati (meskipun sudah rusak berat). Kalau memang mau, pemerintah Indonesia harusnya bisa mengajak pakar di setiap bidang di urusan kenegaraan untuk bergerak bersama-sama. Bukankah seharusnya sudah banyak pakar dan ahli tiap bidang di urusan kenegaraan dengan banyaknya perguruan tinggi berkualitas dan sudah memiliki standardisasi internasional di Indonesia ini?

2014 akan menjadi tahun pemerintahan yang baru untuk Indonesia. Sepertinya sudah saatnya anak muda di Indonesia ikut terlibat lebih jauh dalam menentukan jalannya pemerintahan. Sayangnya, kondisi anak muda di Indonesia sekarang tidak bisa dibilang sebagai kondisi yang sangat bagus. Yah, kalau memang tidak bisa mengubah kondisi anak muda di Indonesia, tidak ada salahnya memulai perubahan dari diri sendiri. Dimulai dari mencari tahu siapa yang memang sebaiknya dipilih untuk menjadi perwakilan suara saya nantinya di kursi legislatif. Dimulai dengan mencoba berpartisipasi mengamalkan ilmu yang dimiliki untuk ikut membangun negara.

Salju dari Kertas

Beberapa minggu yang lalu, di saat liburan Natal, saya yang sedang tidak ada kerjaan, harusnya sih mengerjakan TA, menonton beberapa episode awal Gossip Girl. Di sana, Serena sedang membuat hadiah natal untuk Dan berupa salju buatan dari kertas dan gabus. Karena memang sedang menganggur, saya jadi penasaran bagaimana cara membuat pola salju dari kertas. Setelah gugling, saya menemukan cara yang cukup mudah dan ternyata menyenangkan. Jadi saya mau menuliskan ulang caranya, dalam bahasa Indonesia, karena yang saya temukan waktu itu dalam bahasa Inggris. Saya juga akan menyertakan foto.

  1. Ambil kertas warna putih yang bentuknya persegi.

    1

    1

  2. Lipat dua jadi segitiga.

    2

    2

  3. Lipat lagi segitiganya, masih jadi segitiga.

    3

    3

  4. Bagi segitiga itu ke tiga bagian.

    4

    4

  5. Lalu lipat.

    5

    5

  6. Potong bagian yang tidak rata.

    6

    6

  7. Potong kertas segitiga itu sesuai pola yang diinginkan.

    7

    7

  8. Buka semua lipatannya dengan hati-hati, dan voila!

    8

    8

Kemarin, gara-gara mendengarkan soundtrack Frozen di Youtube, jadi ada keinginan untuk bikin salju kertas lagi. Saya gugling beberapa pola dan ini hasilnya.

Salju dari kertas.

Salju dari kertas.

Nomor 8 adalah salju kertas pertama yang saya buat. Nomor 1, 3, 5, dan 9 saya buat tanpa mengikuti pola dari manapun. Meskipun nomor 1 dan 9 terinspirasi dari bentuk salju di Frozen sih. Nomor 2, 4, 6, dan 7 saya contek dari hasil gugling. Bentuk favorit saya masih nomor 5 sih. Saya juga bingung kenapa hasilnya sebagus itu padahal tidak mengikuti pola dari manapun.

Oh iya, untuk bisa membuat bentuk-bentuk itu, sebaiknya gunakan kertas yang tidak terlalu tebal dan tidak terlalu kecil. Selain itu, gunakan gunting yang sangat tajam dan ujungnya kecil. Selain karena tebal kertas yang 8 lapis, bentuk pola salju juga biasanya rumit jadi membutuhkan ujung gunting yang kecil.

Selamat menggunting! 😛

Frozen Review

I mean this is a so-called review from the Frozen movie. Not that this review is frozen. 😛

Several days ago, two days before I watched The Secret Life of Walter Mitty, I went to watch Frozen. It’s a Disney’s movie, cartoon, musical. You know, the typical Disney’s movie. The all-singing-all-dancing to finish any problem and they will actually live happily ever after anyway. 😛

Frozen Movie Poster. Taken from here.

Frozen Movie Poster. Taken from here.

The story was adapted from Hans Christian Andersen’s book, The Ice Queen. That’s what’s written at the beginning of the credit title. It was about sisters that live in a kingdom named Arendelle. The older sister has a power to turn everything she touches into ice. They have problems, sing, dance, then in the end the problem disappear anyway. They live happily ever after.

Movie was good. I thought about my sister most of the time while watching. Because of the characters. An older sister, Elsa, who’s cold and mean, but actually loves her sister, Anna, very much and act that way so Anna won’t be hurt. A younger sister who’s full of life ad cheerful, clueless about why her sister is so cold.

Anyway, the movie is actually pretty good. I just don’t like it that much. Because the problem is too realistic. When I go watch a Disney’s movie, I expect to just enjoy the song and be happy, but with Frozen, it’s not all that happy. It even has some talks about frozen heart. So it’s a bit too dark for my image on Disney’s movies. Soundtrack’s good as always, though. Elsa is narrated by Idina Menzel, who is, so great. I guess it’s because she’s been on Broadway. Or she was on Broadway because she’s so good. Yeah.

Anyway, I actually want to write this post because I want to share to you about how to make snowflake pattern from paper. But I guess this post is going to be too long if I start write about that now. Let me just tell you that tomorrow. I’m sorry for being so lack of focus. -__-

See you, then.